Saturday 10 August 2013

DODOL

PROGRAM MENGACAU DODOL OLEH 
ANAK CUCU ABDUL RANI



Sesiapa yang pernah mengacau dodol tentu tau betapa peritnya mengacau dodol.Bukan senang nak mengacau dodol sampai siap.Teman pernah mengacau dodol sejak kecil lagi.Teman tau betapa susah dan peritnya mengacau dodol.Terutama masa dah pekat dan dah nak masak.Liat semacam je.


Masa teman kecil dulu,mengacau dodol ni dibuat secara bergotong royong.Tau je ada jiran yang nak buat dodol maka ramai ramai pergi untuk membantu mengacau dodol.Seronok mengacau  dodol beramai ramai ni.

Masa ini le macam macam cerita yang keluar.Selalunya ada saja orang tua yang akan bercerita untuk melalikan kami yang bebudak ni dan anak muda yang sedang mengacau dodol.Saya masih ingat lagi beberapa nama orng tua yang suka bercerita.Antaranya Pak Wok ( Ketua Kampong ),Pak Mabut,Pak Namat,Pak Kiteh,Pak Piee dan beberapa nama lagi.

Mereka akan bercerita masa zaman Jepun,zaman komunis,zaman orang putih,zaman baru merdeka hingga zaman depa masih kanak kanak lagi.Depa akan bercerita dengan penuh semangat dan beremosi.Memang seronok.

Tapi sekarang ni semua itu tinggal kenangan.Semua tu dah tiada lagi berlaku.Nama orang tua tua yang teman cakapkan tu semua dah tiada kecuali Pak Piee.Pak Piee ni sampai sekarang masih kuat bercerita walaupun tak seaktif dulu disebabkan keadaan kesihatnya yang membataskan pergerakannya.Sekarang ni tiada lagi kacau dodol beramai ramai.Tiada lagi cerita orang tua tua.Rindu rasanya.

Abang sulung teman nak anaknya dan anak anak sedaranya merasa sendiri dan mendapat pengalaman mengacau dodol seperti mana kami masa kecil dan muda dulu.Kami semua setuju,tapi tak nak buat banyak.Kami hanya buat 2 kilo setengah pulut je.

Resipinya dari abang yang sulung dan kakak.Teman tumpang je.Teman tolong mengacau boleh le.Keluarga teman tak guna tepung pulut tapi kami guna pulut yang di tumbuk dan di ayak jadi tepung.Tapi zaman sekarang ni kami dah tak tumbuk lagi.Dulu kami guna lesung kaki untuk tumbuk pulut.

Kami mengacau dodol pagi hari Sabtu bersamaan 27 Julai 2013.

Ni gambar2 yang dapat teman sertakan :


Dua beradik merasai pengalaman mengacau dodol

















                                                                                                                                                                  
     
 

 Dodol yang dah hampir siap


Dodol yang sudah siap


Hasilnya
Hasilnya cuma tak sampai seperiuk pun.Mengacaunya pun lama.Tapi berbaloi kerana ianya menjadi bahan cerita anak anak buah.Ianya menjadi pengalaman yang menyeronokkan kepada mereka.Mungkin cerita ini juga akan menjadi kenangan sampai ke anak cucu mereka.Kalau ini berlaku maka usaha kami nampaknya berbaloi.


No comments:

Post a Comment