Monday 23 June 2014

TUN DR MAHATHIR BERCAKAP MENGENAI SULTAN DAN PERNIAGAAN -BETUL ATAU SALAH.

TUN DrMAHATHIR NASIHAT RAJA RAJA DAN KRONI BAGINDA.


Penulis berpendapat Sultan dan Raja boleh berniaga tetapi di dalam bentuk yang berbeza dan syarat tertentu.

1. Sebaiknya Sultan Sultan melabur seperti rakyat melabur dengan PNB atau ASM atau ASN dan yang seumpamanya. Juga melabur di dalam syarikat syarikat yang tersenarai di dalam Bursa Malaysia. Sultan Sultan adalah Pelabur jangka masa panjang dan bukan spekulasi. Pelaburan saham di dalam syarikat peladangan seperti Tabung Haji dan FELDA adalah bidang pelaburan  teramat sesuai. Ini akan mengelakkan Sultan Sultan membuang masa mengurus syarikat atau mencampuri urusniaga perniagaan. Urusan Ketua Negeri dan Agama sudah cukup meletihkan.

2. `Core business' syarikat atau mesti menepati ketetapan Syariah. Bisnes yang `unislamic' seperti Judi dan Arak, tidak di benarkan langsung sesuai dengan status Ketua Agama.

3. Urusniaga dengan Kerajaan hendaklah pada kaedah `arm length' atau `win win condition'. Urusniaga mesti menjauhi keadah `perentah' atau diskriminasi. Tanah yang hendak dibeli daripada Kerajaan hendaklah harga pasaran. Harga tender yang munasabah. Standard atau mutu pembinaan mengikut piawaian. Cukai tanah adalah mengikut kelaziman. Sultan Sultan tidak boleh memeningkan atau menggangu pentadbiran Kerajaan Negeri.

4. Seperti prinsip bisnes JCorp, sebaik mungkin, Sultan Sultan tidak bersaing dengan peniaga Bumiputera tetapi `complement' dengan mereka. Elakkan `management buy over' syarikat Bumiputera. Kriteria perniagaan ialah export oriented, high technology and minimum IRR of 12%.

6. Perniagaan yang hendak diceburi sewajarnya berteknologi tinggi, menjaga alam sekitar dan export oriented.  Bisnes IPP memerlukan modal yang tinggi dan kemungkinan besar , usahawan Bumiputera tidak berkemampuan kewangan.

5. Sultan Sultann di galakkan berusahasama dengan GLC GLC seperti KWSP, Petronas, Tabung Haji, FELDA dimana pengurusan adalah oleh GLC tersebut.

Tun Dr Mahathir bersuara ketika diwawacara oleh The MOLE baru baru ini yang diantara isi kandungannya

No comments:

Post a Comment